کفپوش سالن ورزشی

کفپوش سالن ورزشی

دسته بندی
کفپوش, مقالات فوم
زمان مطالعه مقاله
اندک دقیقه
تاریخ انتشار
24 مرداد 1401

کفپوش سالن ورزشی

کفپوش سالن ورزشی، مهم ترین وسیله تجهیزات در هر مرکز ورزشی است. کف سالن یک عنصر بصری اصلی در تاسیسات ورزشی است و رنگ، انعکاس، جنس، نوع و مواد استفاده شده باید به دقت انتخاب شود. امروزه درصد زیادی از مردم به ورزش و تناسب اندام روی آورده اند و به سلامتی خود بیشتر از قبل اهمیت می دهند. پس بیش از پیش باید در انتخاب کفپوش دقت کنید تا ورزشکاران باشگاه رضایت کافی را داشته باشند.

استاندارد کفپوش سالن ورزشی مناسب

معیارهایی که یک کفپوش مناسب سالن ورزشی باید داشته باشد تا جزء کفپوش های ایده آل و استاندارد قرار بگیرد به شرح زیر است:

ایمنی: با توجه به خطراتی از قبیل سقوط و افتادن ورزشکاران و خطرات احتمالی، سطح کفپوش باید به گونه ای باشد که ایمنی ورزشکاران را به هنگام تمرین فراهم کند و در حداقل رساندن صدمات تاثیرگذار باشد.

کیفیت بالا و بهداشتی بودن: کفپوش های متنوعی از قبیل کفپوش تاتامی، لاستیکی، چوبی و… با کاربردهای مختص به خودشان وجود دارد. نکته مهم در مورد همه ی این کفپوش ها، جنس و مواد اولیه ای است که در تولید همه ی آن ها باید مورد توجه قرار گیرد. مواد اولیه تولیدی باید عاری از هرگونه مواد سمی و آلوده باشد و تمام اصول بهداشتی در تولید آن ها رعایت شده باشد.

ضربه گیری: یک کفپوش سالن ورزشی استاندارد باید قابلیت این را داشته باشد که بتواند از شدت ضربات پای ورزشکار در حین تمرینات بکاهد.

اصطکاک خوب: سطح کفپوش باید از لغزش و سر خوردن ورزشکاران جلوگیری کند. اصطکاک خوب یکی از عوامل ایمنی کفپوش به حساب می آید.

مقاومت در برابر حریق: کفپوش استاندارد باید در برابر عوامل آتش سوزی مقاومت لازم را داشته باشد.

مقاومت در برابر آب: کفپوش باید قابلیت ضد آب داشته باشد تا به راحتی مورد شست و شو قرار بگیرد.

انتخاب کفپوش سالن ورزشی

همانطور که گفته شد انواع مختلفی از کفپوش ها با کاربردهای خاص وجود دارد. شما باید با توجه به نوع ورزشگاه، سرپوشیده یا باز بودن فضا، میزان ترافیک و سایر عوامل بتوانید کفپوش مناسب باشگاهتان را تهیه کنید.

کفپوش تاتامی ورزشی

کفپوش های تاتامی که با عنوان کفپوش فومی نیز شناخته می شوند از فوم هایی به نام EVA که مخفف کلمات اتیلن وینیل استات است تولید می شود. موادی که در ساخت این فوم استفاده می شوند کاملا بهداشتی بوده و هیچ گونه مواد سمی در آن ها وجود ندارد. به هنگام تولید تاتامی روی سطح آن آج هایی تعبیه می شود که از سر خوردن و لغزیدن ورزشکار جلوگیری می کند. لطافت و نرمی و در عین حال ضربه گیری این کفپوش به حدی است که در صورت سقوط و افتادن ورزشکار به هنگام تمرین از هر گونه آسیب به او جلوگیری می شود و به این ترتیب ایمنی ورزشکاران را بالا می برد.

کاربرد تاتامی

مورد استفاده از کفپوش تاتامی در باشگاه های ورزشی سربسته می باشد. رشته های ورزشی که می توانند از این کفپوش برای سالن ورزشی تهیه کنند عبارتند از باشگاه های هنرهای رزمی از جمله کاراته، کونگ فو، جودو و همچنین باشگاه های پیلاتس، ایروبیک بانوان، آمادگی جسمانی، یوگا و…. در رشته های ورزشی رزمی اغلب تمرینات بدون کفش و پابرهنه یا جوراب صورت می گیرد و تاتامی به بهترین نحو می تواند از وارد شدن ضربه به پای ورزشکاران جلوگیری کند.

کفپوش لاستیکی ورزشی

همانطور که از نام کفپوش لاستیکی پیداست از مواد لاستیکی تهیه می شود. این کفپوش که به کفپوش گرانولی نیز شناخته می شود قابلیت تحمل هر گونه شرایط آب و هوایی را دارد و به همین علت هم در فضای سربسته و هم در فضای باز قابل استفاده است. از دیگر ویژگی های خوب این کفپوش ضد ضربه و ضد لغزش بودن و دوام بالای آن است.

کاربرد کفپوش لاستیکی

بیشترین استفاده از کفپوش لاستیکی در سالن های بدنسازی دیده می شود و دلیل اصلی آن تحمل خوب وزن بالای تجهیزات و دستگاه های سنگین ورزشی و تحمل بالای رفت و آمد زیاد است. این کفپوش ماندگاری خیلی خوبی دارد و در طولانی مدت می تواند پاسخگوی خوبی برای سالن ورزشی باشد.

رنگبندی

رنگ ها در زندگی ما معنا و مفهوم زیادی دارند. مشخص است که رنگ های خاص می توانند فشار خون را افزایش دهند، بهره وری را بالا برده و متابولیسم را تسریع کنند. اما آیا می‌دانید که رنگ‌ها می‌توانند عملکرد ورزشکاران را فراتر از تصورشان تحت تأثیر قرار دهند؟ رنگ های پیرامون ورزشکاران مثل پیراهن، رنگ آمیزی دیوار، تم محیط ورزشی و حتی کفپوش و… هستند و در انرژی و عملکرد آن ها بسیار تاثیر گذارند. در مورد هر دوی کفپوش های لاستیکی و تاتامی بهتر است بدانید که در رنگبندی متنوعی تولید می شوند و به شما این اجازه را می دهند تا طرح های زیبا و متناسب با تم باشگاهی خود را بتوانید ایجاد کنید.

نصب کفپوش سالن ورزشی

کفپوش تاتامی به شکل پازل هایی طراحی شده اند که به هنگام نصب کنار یکدیگر قرار گرفته و به هم قفل می شوند. دلیل اینکه به این کف کفپوش پازلی نیز گفته می شود همین طراحی آن است. این طراحی کمک می کند عمل نصب کفپوش را بتوانید به راحتی و بدون نیاز به حضور نصاب انجام دهید.

در مورد نصب کفپوش سالن ورزشی لاستیکی هم می توان گفت که این کفپوش ها به دو صورت رولی و قطعه ای طراحی می شوند. نصب کفپوش های لاستیکی همانند تاتامی پروسه ی پیچیده ای ندارد. هر دوی این مدل کفپوش ها برای نصب ابتدا در کنار یکدیگر قرار می گیرند. و در صورت نیاز سپس با استفاده از چسب به یکدیگر متصل می شوند.

سهولت نصب این کفپوش ها یکی از عوامل محبوبیت آن هاست. چنانچه در رابطه با نصب هر کدام از آن ها نیاز به راهنمایی بیشتر داشته باشید و یا به دنبال خرید کفپوش تاتامی هستید می توانید با مراجعه در سایت دنافوم و صفحات مربوط به هر کدام از کفپوش ها ویدیو مربوط به آنها را مشاهده نمایید.