فوم گرم و سرد

فوم گرم و سرد

دسته بندی
مقالات فوم
زمان مطالعه مقاله
اندک دقیقه
تاریخ انتشار
20 دی 1400

فوم گرم و سرد

فوم ترکیبی شیبمیایی است که از دو حالت گاز و جامد تشکیل می شود. موارد استفاده فراوانی دارد که از جمله آن می توان به کاربرد آن در صنعت مبلمان اشاره کرد. در ساخت مبل از فوم پلی یورتان که به دو شکل سرد و گرم عرضه می شوند استفاده می شود.

فوم گرم:

فوم گرم برای پخته شدن به دمای بالایی احتیاج دارد و به همین دلیل نیز سفت تر از فوم سرد است و خاصیت ارتجاعی کمی نیز دارد. این نوع فوم معمولاً بصورت بلوکهای اسفنجی تولید می شوند.

فوم سرد:

نوع دیگری از فوم های پلی یورتان فوم سرد است که دمای کمی برای ساخت آن مورد نیاز است. این دمای کم و یا حرارت غیر مستقیم موجب شکل گیری بهتر مولکول های آن شده و همین موضوع نیز موجب ایجاد حالت ارتجاعی بیشتر فوم می شود و نرمی آن قابل لمس تر از فوم گرم می شود. از این رو فوم سرد در طبقه فوم های سلول باز قرار می گیرند.

به همین دلیل نیز سلول ها با یکدیگر در ارتباط هستند به شکلی که هنگام اعمال فشار بر فوم سرد، هوای دورن سلول ها جابجا شده و این خاصیت موجب انعطاف پذیری و نرمی فوم می شود. بعد از برداشته شدن فشار از روی فوم دوباره از طریق جرای باز سلول ها هوا وارد فوم شده و فوم به حالت قبل از اعمال فشار بر می گردد. تفاوت دیگر فوم های سرد با گرم طول عمر بیشتر فوم سرد و عدم از دست دادن خاصیت ارتجاعی آن است.

به عنوان مثال در صندلی اتومبیل از فوم سرد استفاده می شود. همان طور که تجربه کرده اید پس از گذشت چندین سال فقط احتیاج به تعویض روکش صندلی دارید نه فوم داخل آن. بهتر است بدانید فوم ها در اندازه و ضخامت های مختلف 10، 13 و یا 15 سانتی متر ساخته و روانه بازار می شوند. بنابراین برای ساخت دسته مبل، قسمت های نازک و ظریف یک مبل به جای فوم از اسفنج های نازک استفاده می شود.

شایان ذکراست که فوم مورد استفاده در صنعت مبلمان دارای دو قالب ساده یا تخت، عدسی و یا محدب است. در قالب ساده هر دو سمت وم تخت و در قالب محدب یک طرف فوم تخت و طرف دیگر محدب می باشد که از قالب محدب  در نقاطی از مبل مانند نشیمن گاه که به برجستگی نیاز دارد استفاده می شود.

ثبت نظر جدید