تفاوت فوم سلول باز و سلول بسته

تفاوت فوم سلول باز و فوم سلول بسته

دسته بندی
مقالات فوم
زمان مطالعه مقاله
اندک دقیقه
تاریخ انتشار
25 خرداد 1401

تفاوت فوم سلول باز و فوم سلول بسته

برای اینکه متوجه تفاوت فوم سلول باز و فوم سلول بسته شویم باید درک کاملی از ساختار هر کدام از این فوم ها داشته باشیم. مواد فوم نوعی محصول سلولی هستند. ساختار سلول آن و به خصوص محتویات سلول ها، چه باز و چه بسته تاثیر بسزایی در عملکرد محصول و کاربردهای نهایی آن خواهد داشت. به طور کلی فوم ها در دو دسته ی فوم سلول باز مثل پلی یورتان و سلول بسته مثل فوم EVA تولید می شوند. اگرچه فوم سلول باز و فوم سلول بسته ممکن است ظاهری مشابه داشته باشند، اما باید به عنوان دو محصول متفاوت در نظر گرفته شوند زیرا خواص و عملکرد آنها کاملاً متفاوت است.

فوم سلول باز چیست؟

برای توضیح تفاوت این فوم ها و شناخت هر کدام از مثال آن ها استفاده می کنیم. فوم پلی یورتان نمونه ای از فوم سلول باز است که در آن سلول های داخل مواد شکسته شده اند و به هوا اجازه می دهند فضاهای داخل را اشغال کند. معمولا فوم های سلول باز در مقایسه با فوم های سلول بسته سبک وزن و چگالی کمتری دارند و ظاهری نرم، بالشتکی و اسفنج مانند دارند. در طول انبساط و ساخت فوم‌ سلول باز، حباب‌های گازی که در تولید آن استفاده می‌شوند، برعکس فوم های سلول بسته که در جای خود قفل و ثابت می مانند، به اتمسفر رها می‌شوند. این سوراخ‌ها در فوم‌های سلول باز آن ها را قادر می‌سازد تا به هم متصل شوند. به دلیل این ماهیت متخلخل، فوم های سلول باز نمی توانند در برابر آب مایع یا بخار آب مقاومت کنند

ویژگی ها و مزایای فوم سلول باز

برای به حداقل رساندن انتقال نویز ایده آل است.

برای جلوگیری از ورود گرد و غبار و آلرژن ها ایده آل است.

ویژگی ها و مزایای فوم سلول باز

کاربرد فوم سلول باز

فوم سلول باز را می توان برای طیف گسترده ای از اهداف ساختمانی از جمله:

پروژه های طراحی داخلی

عایق صدا برای ساختمان ها

روکش مبلمان ارزان قیمت

بسته بندی محافظ

استفاده از بخار، رطوبت و هوای قابل نفوذ

فوم سلول بسته چیست؟

فوم سلول بسته یک ماده لاستیکی پلاستیکی قوی و انعطاف پذیر است که از منافذ یا سلول های داخلی تشکیل شده است. این سلول های داخلی فوم سلول بسته نزدیک به هم قرار دارند اما به هم متصل نیستند. ساختار سلول بسته را می توان با توری پر از حباب مقایسه کرد، جایی که به شدت در برابر یکدیگر به دام افتاده اند، اما هر یک از حباب ها به هم متصل نیستند.

فوم های سلول بسته بیشتر در صنایع مختلف از جمله ساختمان سازی، بسته بندی، دریایی، الکترونیک، خودروسازی و غیره استفاده می شود. مواد فوم سلول بسته معمولی شامل مواد فوم EVA، فوم پلی اتیلن، فوم نئوپرن، لاستیک فوم پی وی سی/نیتریل، لاستیک فوم SBR و غیره است.

ساختار فوم سلول بسته

ساختار فوم سلول بسته

موادی که می توان برای تولید فوم سلول بسته استفاده کرد بسیار متفاوت است از EVA، پلی اتیلن، پلی استایرن، لاستیک گرفته تا پلی پروپیلن و غیره. گاز به دام افتاده در افزایش قابلیت عایق بندی فوم بسیار کارآمد است. فومی که تشکیل می شود قوی است و معمولاً چگالی متوسطی دارد که به حباب های گاز امکان می دهد در جای خود قفل شوند. ماهیت فوم آن را قادر می سازد که در برابر بخار مقاوم باشد و در برابر آب مایع مقاومت کند.

ویژگی های فوم سلول بسته

مفید و قابل استفاده در محیط های بیرونی و داخلی

برای افزایش استحکام سازه مفید است

بهترین برای عایق حرارت و صدا

به طور موثر انتقال بخار را کاهش می دهد

سد رطوبتی عالی

مقاومت عالی در برابر نشتی

کاربردهای فوم سلول بسته

کاربردهای زیادی برای فوم سلول بسته وجود دارد. از آنها می توان برای کاربردهای مختلفی که نیاز به مقاومت در برابر رطوبت و ضربه و عایق حرارت و صدا دارند استفاده کرد. فوم سلول بسته و همچنین محصولات لاستیکی اسفنجی برای سالیان زیاد در کاربردهای عایق، ضربه گیر، لایه‌بندی و واشر بسیار محبوب هستند. کاربرد فوم سلول بسته بی حد و حصر است. همچنین به عنوان وسیله ای برای بسته بندی محافظ فوم سفارشی استفاده می شود که برای نگهداری و ارائه ایمن جواهرات شکننده، ابزار و وسایل الکترونیکی و غیره استفاده می شود. فوم سلول بسته دارای بالشتک محافظ عالی، مقاومت در برابر رطوبت و هوا هستند که از جمع شدن رطوبت در داخل دستگاه جلوگیری می کند. برای بسته بندی، این فوم ها بهترین انتخاب برای نگهداری ایمن ماشین آلات ظریف برای مدت طولانی تر می باشند.

کاربردهای معمولی فوم سلول بسته شامل موارد زیر است:

عایق و آب بندی برای ساخت و ساز و ساختمان

لوازم خانگی و سیستم HVAC

عایق حرارتی و ضربه گیر

مهر و موم محوطه و کابینت

وسایل یکبار مصرف پزشکی

تجهیزات گاز و نفت

هوافضا و هواپیما

حمل و نقل و خودرو

کاربردهای معمولی فوم سلول بسته
تفاوت های اصلی بین فوم سلول بسته و باز
ساختار فوم

ساختار فوم بارزترین تفاوت بین فوم سلول بسته و فوم سلول باز است. فوم سلول بسته با سلول های بسته ریز فرموله شده است و ظاهری قوی و جامد دارد. اما فوم سلول باز ظاهری ناهموار و سبک از خود نشان می دهد.

چگالی فوم

فوم سلول بسته معمولاً در مقایسه با فوم سلول باز وزن سنگینی دارد. فوم سلول بسته دارای ساختار سلول بسته است و می توانند وزن اولیه خود را قبل از فرآیند فوم کردن حفظ کنند، اما فوم سلول باز نمی تواند در آن رقابت کند. ساختار سلول باز بخش زیادی از وزن خود را پس از فرآیند کف کردن آزاد می کند.

مقاومت در برابر رطوبت، هوا، مایعات

هنگامی که می خواهید فوم سلول بسته را از فوم سلول باز تشخیص دهید، می توانید روش سریع و هوشمندی را انتخاب کنید. با ریختن مقداری آب روی هر دو نوع مواد فوم، متوجه می شوید که فوم سلول باز آب را جذب می کند و آب را به داخل سلول های کوچک می برد. اما فوم سلول بسته آب را جذب نمی کنند و آن را از سطح خود خارج می کنند.

عایق حرارتی و عایق صدا

فوم سلول بسته دارای رسانایی حرارتی پایین تری مانند فوم پلی اتیلن است به طوری که می توان از آنها برای کاربردهای عایق سقف و کف استفاده کرد. اما در عین حال فوم سلول باز می تواند جذب صدا بسیار خوبی را نسبت به فوم سلول بسته ارائه دهد. معمولا فوم PU سلول باز به عنوان فوم ضد صدا برای استودیوهای پخش و اتاق های کنفرانس و غیره استفاده می شود.

کاربرد

فوم سلول باز همچنین می تواند برای دمپرهای صدا، ضربه گیر، بالشتک استفاده شود. فوم سلول بسته اغلب در دستگاه های فلوتاسیون استفاده می شود، زیرا ساختار سلول بسته آن آب را جذب نمی کند و هوای محبوس شده پرانرژی است. و فوم سلول بسته اغلب در کاربردهای دیگری که نیاز به مقاومت در برابر آب دارند، مانند لباس‌های نئوپرن، تشک، واشر و عایق استفاده می‌شود. این فوم از فوم سلول باز متراکم تر است و به طور کلی تولید آن گران تر است.

نکات و راهنماهایی برای انتخاب مواد فوم مناسب

اگر فوم ضد آب، عایق حرارتی عالی، فومی با انعطاف پذیری و دوام عالی، می خواهید به سراغ فوم سلول بسته بروید و اگر فوم عایق صدا عالی می خواهید و بودجه محدودی برای خرید فوم دارید به سراغ فوم پلی یورتان سلول باز بروید.

در اینجا ما برخی از مواد فوم معمولی را در دو نوع طبقه بندی می کنیم:

فوم سلول باز: فوم پلی یورتان، فوم پلی یورتان مشبک، فوم نیتریل سلول باز، فوم سلول باز EPDM

فوم سلول بسته: فوم EVA، فوم پلی اتیلن (فوم EPE، فوم XLPE)، لاستیک فوم پی وی سی، لاستیک فوم نئوپرن، لاستیک فوم SBR، فوم پی وی سی/نیتریل سلول بسته، فوم لاستیک سلول بسته EPDM