کاربرد عایق صدا

تفاوت عایق صوتی با جاذب صدا

دسته بندی
عایق, مقالات فوم
زمان مطالعه مقاله
اندک دقیقه
تاریخ انتشار
15 آبان 1402

جاذب صدا و عایق صدا یکسان نیستند

وقتی صحبت از جاذب صدا و عایق صدا می شود، مهم است که در نظر داشته باشید که جاذب صدا با عایق صدا متفاوت است و هرکدام از انها راه های مختلفی برای کمک به آکوستیک کردن یک اتاق یا ساختمان خاص دارند.

مقایسه بین عایق صدا و جذب صدا

همانطور که گفته شد، عایق صوتی مانع انتقال صدا از  فضا می شود که تفاوت جذب صدا با عایق صدا این است که جذب صدا فقط پژواک و طنین را در اتاق کاهش می دهد و نویز را مسدود نمی کند. مواد جذب کننده صدا مانند پانل های آکوستیک برای جذب انرژی صوتی بر روی دیوارها یا سقف ها نصب می شوند، این پانل ها ایده آل برای مناطق پر سر و صدا عمومی مانند دفاتر، مدارس، رستوران ها و اتاق های جلسه برای کاهش پژواک و طنین صدا می باشد و باعث می شود که یک فضای بسیار لذت بخش برای مشتریان ایجاد شود، به خصوص زمانی که افراد زیادی در حال صحبت هستند. پانل های آکوستیک به ایجاد یک فضای آرام تر کمک می کند که در آن افراد می توانند با یکدیگر صحبت کنند و از تجربه غذاخوری خود لذت ببرند.

کاربرد عایق صدا

 کاربرد  عایق صدا این است که با استفاده از عایق صدا بر روی دیوار می توانید صدای داخل و خارج را کاهش دهید. در طراحی ساختمان‌هایی از جمله مدارس، سالن‌های کنسرت، استودیوهای ضبط و سالن‌های ورزشی استفاده از عایق صدا بسیار مهم است، زیرا جذب صدا باید به طور موثر اجرا شود تا این فضاها به طور کامل برای استفاده مورد نظر خود مناسب شوند.

عایق صوتی دیوار مشترک

عایق صوتی هنگامی که نصب شد و سپس دیوار، سقف یا کف دوباره تزئین شد، برای مشاهده، مطلقاً هیچ راهی برای دانستن اینکه عایق صوتی وجود دارد، وجود نخواهد داشت، امیدوارم الان متوجه اینکه متریال درست چه نقش مهمی دارد شده باشید. عایق صوتی دیوار مشترک نمی گذارد صدا به اتاق بغلی انتقال پیدا کند در صورتی که جاذب صدا، صدای درون اتاق را جذب می کند و فرکانس آن را تغییر می دهد و به زیباتر شدن صدا درون اتاق کمک می کند. از این نوع فوم ها بیشتر برای آکوستیک کردن استودیوهای ضبط استفاده می شود.جذب صدا به از دست دادن انرژی صوتی در هنگام برخورد امواج صوتی به سقف، دیوار و کف و جذب آنها اشاره دارد. موادی که جاذب هستند اغلب استفاده می شود تا یک ساختمان خاص عایق صدا شود تا میزان طنین کاهش یابد، که بر نحوه صدای یک اتاق خاص تأثیر می گذارد.فضاهایی که برای گفتار طراحی شده اند معمولا از زمان طنین کوتاه تری کمتر از یک ثانیه بهره می برند. 

چرا از عایق صوتی اتاق خواب استفاده کنیم؟

خبر خوب این است که شما در واقع می توانید سر و صدایی را که به داخل و خارج اتاق خوابتان می آید کنترل کنید. با چند ماده عایق صدا، در کمترین زمان آرامشی را که شایسته آن هستید دریافت خواهید کرد. عایق صوتی اتاق خواب به شما این امکان را می دهد که از زندگی در فضای خود بدون ایجاد شکایات لذت ببرید.

عایق صوتی متخلخل

این نوع جاذب به شکل یک ماده فیبری یا فوم سلول باز است. استفاده از مواد الیافی باعث می شود که صدا با عبور امواج صوتی جذب شود تا الیاف خم شده و گرما تولید کنند، این تبدیل انرژی صوتی به گرما به این معنی است که صداها جذب می شوند. فوم سلول باز متشکل از حرکت هوا از امواج صوتی است که ذرات هوا را وادار به تولید گرما می کند. ضخامت یک ماده خاص تأثیر قابل توجهی بر نحوه جذب صدا دارد.

جاذب صدا چگونه عمل میکند؟

این نوع جاذب صدا از یک سیستم مکانیکی یا صوتی تشکیل شده است که نوسان دارد و نمونه ای از این نوع جاذب، جاذب های غشایی است که از یک صفحه جامد و یک فضای فشرده تشکیل شده است.حفره ها را می توان با مواد متخلخل پر کرد تا جذب در محدوده فرکانس ها افزایش یابد.

ثبت نظر جدید