برش واتر جت چیست؟

برش واتر جت

زمان مطالعه مقاله
اندک دقیقه
تاریخ انتشار
29 فروردین 1402

برش واتر جت چیست؟

برش واترجت یک فرآیند برش سرد است که از یک جت آب با فشار و سرعت بالا برای برش مواد استفاده می کند. یک پمپ آب با فشار بالا، آب را با سرعت زیاد از طریق نازل به کاتر می فرستد. این فرآیند یک نسخه تسریع شده و کنترل شده از فرسایش است. هزینه ابزار برای این فرآیند بسیار کم است. هنگامی که نیاز به برش قطعات کوچک فوم از یک ورق بزرگ دارید، می توانید برش با جت آب را انتخاب کنید. سطح دقت در این فرآیند برش فوم بسیار بالاست.

انواع فومی که به روش جت واتر می توات برش داد:
فوم ریباند
فوم با قابلیت ارتجاعی بالا
مموری فوم
فوم پلی اورتان
فوم سلول بسته
فوم با چگالی بالا و…

مزایای برش فوم با واترجت

فوم یک ماده بسیار نرم است و می توان آن را با استفاده از آب برش داد و هزینه های محیط ساینده را از بین برد. دقت و صحت هر برش نیاز به قالب ها یا صفحاتی را که سایر روش های برش نیاز دارند را برطرف می کند. مزیت قابل توجه برش فوم واترجت این است که هیچ زباله خطرناکی تولید نمی کند و آن را دوستدار محیط زیست می کند. آب مورد استفاده در این فرآیند را می توان از طریق دستگاه بازیافت کرد تا دوباره استفاده شود و این فرآیند پس از برش نیازی به روغن خنک کننده یا روان کننده ندارد. مزایای این روش را در ادامه ی متن می خوانیم.
فرآیند برش با سرعت بالا

فرآیند تولید فوم برای تولید حجم بالایی از محصولات ضروری است. از آنجایی که برش واترجت نسبت به سایر برش ها از سرعت بالایی برخوردار است با تسریع در فرایند برش باعث افزایش بهره‌وری در کسب‌ و کارتان می شود. در عرض چند ثانیه می توانید فوم را به چند تکه برش دهید. بنابراین با اجرای فرآیند فوم برش جت آب حاشیه سود بیشتری خواهید داشت.

نیازی به استفاده از مواد ساینده نیست

ساینده ها می توانند به هزینه کلی برش مواد خام اضافه کنند. با این حال، از آنجایی که فوم یکی از مواد نرم است، نیازی به مواد ساینده ندارید. ممکن است برای انجام این فرآیند به آب خالص تکیه کنید. حذف مواد ساینده هزینه های عملیاتی را به حداقل می رساند.

قابلیت های محور

با جت آب می توانید برش های چند ضلعی و مخروط روی فوم ایجاد کنید.

برش و انباشته خط مشترک

می توانید لایه های مختلف فوم را روی هم قرار دهید تا آنها را در یک زمان برش دهید. بنابراین، شما ممکن است زمان تولید را 50٪ کاهش دهید.

بدون تغییر شکل مواد شما

برش فوم دشوار است، زیرا روش های برش معمولی باعث آسیب و تغییر شکل می شوند. واترجت از یک فرم برش بدون تماس استفاده می کند که کمترین تنش رو به پایین بر روی مواد ایجاد می کند. بنابراین، خطر فشرده سازی را پیدا نخواهید کرد. از آنجایی که این یک روش برش سرد است، می توانید از سوختن مواد فوم جلوگیری کنید.

فرآیندهای برش واترجت

برش با جت آب یک روش محبوب برای برش مواد است زیرا فشار باریک جریان جت آب باعث تغییر مواد در طول فرآیند نمی شود. این فرآیند تابعی از فشار، سرعت، سرعت جریان ساینده و اندازه نازل است. برش فوم واترجت نیاز به پرداخت ثانویه را از بین می برد و باعث صرفه جویی قابل توجهی در زمان و بهبود کارایی می شود.

دو نوع برش واترجت وجود دارد که عبارتند از:

واترجت خالص:

این فرآیند فقط از آب به عنوان ابزار برش استفاده می کند. برای برش مواد نرم تر مانند واشر، فوم، مواد غذایی، کاغذ، فرش و پلاستیک استفاده می شود.

واترجت ساینده:

این فرآیند ترکیبی از مواد ساینده را به آب اضافه می کند تا برش های دقیق تری بر روی موادی مانند فلز، سرامیک، سنگ، چوب و شیشه انجام دهد.

ثبت نظر جدید