استئاریک اسید

اسید استئاریک چیست؟

دسته بندی
مواد اولیه
زمان مطالعه مقاله
اندک دقیقه
تاریخ انتشار
24 بهمن 1401

اسید استئاریک چیست؟

اسید استئاریک که به نام اسید اکتادکانوئیک نیز شناخته می شود، یکی از رایج ترین اسیدهای چرب با زنجیره بلند است که به صورت ترکیبی در چربی های طبیعی حیوانی و گیاهی یافت می شود. اسید استئاریک تجاری مخلوطی از مقادیر تقریبا مساوی اسیدهای استئاریک و پالمیتیک و مقادیر کمی اسید اولئیک است. در ساخت شمع، لوازم آرایشی، صابون اصلاح، روان کننده ها و داروسازی استفاده می شود. در طبیعت اسید استئاریک عمدتاً به عنوان یک تری گلیسیرید یا چربی مخلوط با سایر اسیدهای زنجیره بلند و به عنوان استر یک الکل چرب وجود دارد. در چربی حیوانی بسیار بیشتر از چربی گیاهی است. گوشت خوک و پیه اغلب حاوی 30 درصد اسید استئاریک هستند.

هیدرولیز قلیایی یا صابون سازی چربی ها باعث تولید صابون می شود که نمک های سدیم یا پتاسیم اسیدهای چرب هستند. اسید استئاریک خالص به سختی از چنین مخلوطی با کریستالیزاسیون، تقطیر خلاء یا کروماتوگرافی اسیدها یا مشتقات مناسب به دست می آید. اسید خالص تحت واکنش های شیمیایی معمول اسیدهای کربوکسیلیک قرار می گیرد. این ماده جامد بی رنگ و مومی شکل است که تقریباً در آب نامحلول است.

کاربرد اسید استئاریک

قالب سازی
از آنجایی که این یک ماده شیمیایی ملایم است، کاربردهای اسید استئاریک را می توان در کاربردهای صنعتی یافت. اغلب برای ساختن ریخته گری و قالب استفاده می شود. قطعات ریخته گری معمولاً از یک قطعه گچ یا قالب شکسته/ضایعاتی ساخته می شوند. خاک رس پوسته دار برای ساخت قالب با استفاده از اسید استئاریک استفاده می شود. در اینجا، اسید استئاریک پودر شده و در آب مخلوط می شود. این مخلوط سپس روی سطحی که پس از پایان ریخته گری جدا می شود، اعمال می شود. این محلول با کلسیم موجود در گچ واکنش شیمیایی دارد و استئارات کلسیم را تشکیل می دهد. این ماده شیمیایی به آزادسازی آسان و سریع گچ کمک می کند. اسید استئاریک معمولاً به عنوان روان کننده در فرآیند قالب گیری تزریقی و پرس پودرهای سرامیکی و برای آزاد کردن قالب برای فوم لاتکس هنگامی که در قالب های ساخته شده از سنگ پخته شده است استفاده می شود.

لاستیک
اسید استئاریک درجه لاستیک در پردازش ترکیب لاستیک به عنوان عامل پخش کننده، نرم کننده و روان کننده استفاده می شود.

رنگ و پوشش
اسید استئاریک به طور مستقیم در برخی از رنگ ها استفاده می شود، به عنوان مثال در رنگ های سیمانی و به طور غیر مستقیم در فرمول های مختلف پوشش مانند استئارات روی، افزودنی ها و غیره استفاده می شود.

پلاستیک

اسید استئاریک، به عنوان یک گرانش خوب و پایداری نور و گرما، معمولاً برای لوله های پی وی سی، پلت فرم، پروفیل و… استفاده می شود. لوله پلاستیکی پی وی سی، اسید استئاریک، روشی کارآمد برای افزودن تثبیت کننده حرارتی به پردازش است. اسید استئاریک در پلاستیک ها به عنوان روان کننده و کاهش اصطکاک استفاده می شود.

باتری
در ساخت باتری های سرب اسید، از اسید استئاریک به عنوان یک افزودنی صفحه منفی استفاده می شود، زیرا به بهبود آبگریزی صفحه کمک می کند، به خصوص زمانی که باتری باید به صورت خشک شارژ شود. اسید استئاریک به کاهش گسترش اکسیداسیون ماده فعال منفی یا سرب که وقتی صفحات خشک می‌شوند پس از تکمیل فرآیند تشکیل مخزن، دوباره تشکیل می‌شود کمک می‌کند. این ویژگی کمک می کند تا در مقایسه با باتری هایی که دارای اسید استئاریک اضافه در صفحات خود نیستند، زمان مورد نیاز برای شارژ باتری خشک برای اولین بار به طور قابل توجهی کاهش یابد.

صابون ها، کرم های اصلاح و شوینده ها
اسید استئاریک برای سفت و غلیظ کردن محصولاتی مانند صابون و شمع استفاده می شود. وجود اسید استئاریک در صابون به ایجاد کف در هنگام مخلوط شدن با آب کمک می کند و احساس مخملی ایجاد می کند. این خاصیت است که آن را به یک عنصر ضروری در اکثر فوم ها و کرم های اصلاح نیز تبدیل می کند. هنگامی که از محصولی استفاده می کنید که حاوی اسید استئاریک است، لازم نیست قبل از استفاده آن را به شدت تکان دهید. وجود اسید استئاریک در یک محصول نه تنها به افزایش اثربخشی، بلکه عمر مفید آن کمک می کند. این اسید استئاریک است که هنگام استفاده از شامپو، صابون، شستشوی صورت یا شستشوی بدن، لکه، عرق و چربی اضافی مو و پوست شما را از بین می برد. هر محصول پاک کننده ای که حاوی اسید استئاریک باشد علاوه بر قابلیت پاک کنندگی، دارای ویژگی های حالت دهنده نیز می باشد. در شامپوها، محتوای اسید استئاریک به نرم شدن موها و براق و روشن شدن موها کمک می کند.

لوسیون ها، مرطوب کننده ها و کرم های صورت

لوسیون ها و مرطوب کننده ها حاوی اسید استئاریک هستند. استفاده از اسید استئاریک در لوسیون‌ها و کرم‌ها ضروری است، زیرا به ضخامت بیشتر محصول کمک می‌کند و ظاهری غنی و براق به آن می‌دهد. همچنین هنگام استفاده از محصول، احساسی صاف و مخملی بر روی پوست ایجاد می کند. اگر برچسب کرم های صورت و مرطوب کننده ها را به دقت بررسی کنید، می توانید متوجه شوید که حاوی اسید استئاریک است.

شمع

وقتی اسید استئاریک به محصولات اضافه می‌شود، به سفت شدن و جامد شدن آنها کمک می‌کند. به همین دلیل آنها را برای افزودن به شمع های پارافین ایده آل می کند. مزیت این است که یک شمع سخت دوام بیشتری دارد، زیرا آتش برخلاف شمع نرم، زمان بسیار بیشتری برای ذوب کردن یک شمع سخت نیاز دارد. همانطور که موم سرد می شود، اسید استئاریک آن را منقبض می کند و به راحتی از قالب خارج می شود. با توجه به اینکه بسیاری از مردم شمع سازی را به عنوان یک صنعت خانگی انتخاب می کنند، اشکال فانتزی زیادی از شمع ها ساخته می شود، و همه آنها در قالب ساخته می شوند. با شکل‌های پیچیده قالب، بیرون کشیدن شمع‌ها دشوار می‌شود. اما انقباض جزئی ناشی از اسید استئاریک این فرآیند را آسان می‌کند. اسید استئاریک دارای ویژگی های مات کننده است. این بدان معنی است که وقتی رنگ به شمع ها اضافه می شود، به روشن تر و زنده تر شدن رنگ کمک می کند.

ثبت نظر جدید