استپ

استفاده از استپ در ورزش چه فوایدی دارد؟

دسته بندی
مقالات فوم, ورزشی
زمان مطالعه مقاله
اندک دقیقه
تاریخ انتشار
8 بهمن 1402

ویژگی های استپ چیست؟

استپ فومی سفت، مقاوم و بدون لغزش است و از چسبندگی بیشتر و مقاومت در برابر تغییر شکل اطمینان می دهد. علاوه بر این، لوازم جانبی فوق العاده سبک است که حمل و نقل آن آسان می باشد. یکی از مزایای تخته استپ، کاربرد قوی پلایومتریک (حداکثر استفاده از عضلات در حرکات سریع و انفجاری)، افزایش توده عضلانی و کاهش چربی است.شایان ذکر است که تغییر بار اضافی در تمرین نیز می تواند عامل مثبتی در افزایش اهداف شما باشد.

استپ فومی ورزشی یک وسیله ورزشی چندمنظوره است :

  • تمرینات هوازی: استپ فومی می تواند برای افزایش شدت تمرینات هوازی، مانند ایروبیک پله ای و تمرینات HIIT استفاده شود.
  • تمرینات قدرتی: استپ فومی می تواند برای هدف قرار دادن گروه های عضلانی خاص، مانند ران، همسترینگ و باسن استفاده شود.
  • تمرینات تعادل: استپ فومی می تواند به بهبود تعادل و هماهنگی کمک کند که می تواند خطر افتادن را کاهش دهد.
  • تمرینات کششی و انعطاف پذیری: استپ فومی می تواند برای حمایت از بدن در طول تمرینات کششی و انعطاف پذیری استفاده شود.

در سال 1989، جین کلاس هایی را در شهر ماریتا در ایالت جورجیا ایالات متحده تدریس کرد، جایی که از جعبه های چوبی دست ساز استفاده کردند. با توجه به محبوبیت این محصول، نیاز به جایگزینی جعبه های چوبی با “چیزی حرفه ای تر” ایجاد شد. به این ترتیب آنها شروع به تولید پلت فرم های پلاستیکی قابل تنظیم کردند که در اصل به رنگ سبز، بنفش و خاکستری با بلوک های روی هم چیده می شد. شرکت استپ، اولین پلتفرم را با آرم ریباک (پرچم بریتانیا) تولید کرد. سال ها بعد، ریباک استپ خود را طراحی کرد، در همان سال، ریباک تیمی از متخصصان تناسب اندام، از جمله جین را گرد هم آورد که یک برنامه آموزشی مرحله ای برای معلمان ایجاد کردند.

نکاتی در مورد استپ

فعالیت جدید در میان مردانی که «ایروبیک» را یک فعالیت فقط برای زنان می‌دانستند جذابیت زیادی داشت و شروع به تمرین کلاس استپ به عنوان یک فعالیت قلبی عروقی کردند، بدون اینکه لزوماً مانند کلاس ایروبیک کلاسیک «رقص» کنند.

تخته استپ را چه کسی ساخت؟

خالق تخته استپ، جین میلر، چیزی ساده، ورزشی، شدید و نتیجه‌گرا برای آن زمان خلق کرد. این مفهوم به سرعت گسترش یافت. با موفقیت جین، او به شرکت های زیادی مراجعه کرد، اما Reebok، تولید کننده کالاهای ورزشی بود که بیشترین علاقه را نشان داد .اکنون که کمی در مورد استپ می دانید، مزایای این تجهیزات را کشف کنید. تاثیرات استپ مطمئناً شما را نیز هیجان زده خواهد کرد.

تمرینات استپ برای چیست؟

تمرینات استپ از محبوب‌ترین کلاس‌ها در باشگاه‌ها و مراکز تمرین عملکردی هستند، زیرا این روش مزایای اصلی مورد نظر تمرین‌کنندگان فعالیت بدنی مانند بهبود آمادگی جسمانی، کاهش وزن و توسعه هماهنگی حرکتی را ارائه می‌دهد.

ورزش با استپ چه فوایدی دارد؟

بالا و پایین رفتن از استپ، این حرکت اساسی در کلاس ها است، با افزایش مقاومت، حرکات ورزشکاران پیچیده تر و ریتمیک تر می شود. ترکیب این حرکات با تمرینات بازو، با یا بدون دمبل، علاوه بر کارکردن بر کل بدن، خستگی بیشتری را نیز به همراه خواهد داشت.

همچنین امکان اضافه کردن پرش و چرخش به تمرینات وجود دارد که باعث جذابیت و پویایی بیشتر تمرین می شود. تمرینات مرحله ای را می توان در کلاس های فقط مرحله ای یا به صورت دایره ای انجام داد.

انواع استپ

انواع استپ ورزشی بر اساس جنس، اندازه، قابلیت تنظیم ارتفاع و کاربرد آنها دسته بندی می شوند.

بر اساس جنس

  • استپ فوم : این نوع استپ از جنس فوم ساخته شده است و بسیار نرم و انعطاف پذیر است. استپ فوم برای تمرینات ایروبیک، یوگا و پیلاتس مناسب است.

استپ ورزشی
  • استپ پلاستیکی: این نوع استپ از جنس پلاستیک ساخته شده است و قیمت مناسبی دارد. استپ پلاستیکی برای استفاده در منزل مناسب است.
استپ فومی

 

مقایسه استپ فومی

تفاوت اصلی استپ فومی با دیگر استپ ها در جنس و میزان انعطاف پذیری آن است. استپ فومی از فوم با چگالی بالا ساخته می شود که نرم و انعطاف پذیر است. این ویژگی استپ فومی را برای تمرینات تعادل و انعطاف پذیری بسیار مناسب می کند .استپ های دیگر معمولاً از مواد سخت تری مانند پلاستیک یا چوب ساخته می شوند. این استپ ها برای تمرینات هوازی و قدرتی مناسب تر هستند، زیرا انعطاف پذیری کمتری دارند و به شما کمک می کنند تا حرکات خود را با قدرت بیشتری انجام دهید.

درادامه برخی از مزایای استفاده از استپ فومی ورزشی آورده شده است:

  • کم تأثیر: استپ های فومی کم تأثیر هستند، به این معنی که برای مفاصل شما آسان هستند. این آنها را برای افرادی که از آسیب های مفصلی یا درد رنج می برند گزینه خوبی می کند.
  • مؤثر: استپ های فومی می توانند ابزار بسیار موثری برای بهبود آمادگی جسمانی باشند. آنها می توانند به افزایش آمادگی قلبی عروقی، قدرت عضلانی، تعادل و انعطاف پذیری کمک کنند.
  • ایمن: استپ های فومی برای اکثر افراد ایمن هستند. با این حال، مهم است که به تدریج شدت تمرینات خود را افزایش دهید.
  • قابل حمل: استپ های فومی سبک و قابل حمل هستند، بنابراین می توانید آنها را به راحتی با خود به باشگاه یا از خانه استفاده کنید.