کاربرد فوم در صنعت

کاربرد فوم در صنعت

دسته بندی
مقالات فوم
زمان مطالعه مقاله
اندک دقیقه
تاریخ انتشار
20 دی 1400

کاربرد فوم در صنعت

کاربرد فوم در صنعت، طیف وسیعی دارد و به عنوان عایق، ضربه گیر و درزگیر در شاخه های مختلف آن استفاده می شود. در صنایع شیشه سازی، چینی و سرامیک از انواع فوم EVA و یا پلی ایلن به عنوان ضربه گیر استفاده می شود. در واقع ویژگی ضربه گیری بدلیل نرمی و لطافتی است که فوم های فوق دارند. اما در صنعت خودروسازی این فوم ها در اشکال پشت چسب دار و ساده در ساخت و یا تکمیل فرایند تولید قطعات اتومبیل استفاده می شود. به عنوان مثال در ساخت واشر دور چراغ اتومبیل که برای اتصال چراغ به قاب آن به جای پیچ کردن استفاده می شود، بدین ترتیب مانع از لرزش چراغ شده و موجب ثابت ماندن آن می شود.

همانطور که در بالا نیز اشاره کریدم از فوم ها به عنوان عایق نیز استفاده می کنند. نمونه ای از این نوع کاربرد در صنعت ساختمان سازی است. به عنوان مثال هنگام ساخت عایق های کنگره ای که برای جلوگیری از ورود پرندگان و صداهای اضافی بر روی درب و پنجره های ساختمان نصب می شوند از فوم ای وی آ و یا پلی اتیلن استفاده می شود و یا جهت عایق نمودن کف زمین خانه در مقابل صدا، برودت و رطوبت از فوم در زیر پارکت و یا میان دیوار استفاده می شود. شایان ذکر است دلیل دیگر کاربرد فوم در صنعت ساختمان سازی استفاده از آن به عنوان درزگیر می باشد که می توان به  استفاده از درزگیرهای فومی بر روی چارچوب درب و پنجره منازل اشاره کرد.

همچنین از موارد دیگر کاربرد فوم در صنعت می توان تولید کیف و کفش را نام برد. زیرا فوم در این صنعت یکی از ارکان اساسی محصول نهایی می باشد که استفاده از آن کاملاً واضح و مشهود است. البته امروزه با گسترش تکنولوژی تولید فوم استفاده از آن فقط در صنایع فوق خلاصه نمی شود بلکه در شاخه های پزشکی که ارتوپدی نیز یکی از رشته های آن می باشد در ساخت تجهیزات درمانی مانند گردن بند، کمربند و کفی طبی استفاده می شود.

ثبت نظر جدید