فوم پلی اتیلن و انواع آن

فوم پلی اتیلن و انواع آن

دسته بندی
مقالات فوم
زمان مطالعه مقاله
اندک دقیقه
تاریخ انتشار
20 دی 1400

فوم پلی اتیلن و انواع آن

پلی اتیلن یک ترکیب پلیمری و از انواع فوم می باشد. پلی اتیلن توسط شیمیدان آلمانی به نام”Hans Von Pechmanv” کشف شد. این دانشمند آلمانی در سال 1898 هنگام حرارت دادن دی آزومتان، به ترکیب مومی شکلی دست یافت که بعدها به آن پلی اتیلن گفتند. مولکول اتیلن دارای یک بند دوگانه C=C است. در فرایند پلیمرسازی بند دو گانه هر یک از مونومرها شکسته شده و در عوض پیوند ساده‌ای بین اتم‌های کربن مونومرها ایجاد می‌شود و محصول ایجاد شده یک مولکول درشت‌ است. پلی اتیلن یک جامد مومی و غیر فعال است. اما ترکیب صنعتی پلی اتیلن توسط دو دانشمند شیمی دیگر به نام های “ازیک ناوست” و “رینولرگیسون” در سال 1933 کشف شد.

آن ها مخلوط اتیلن و بنزالدئید را درفشار بالا حرارت دادند و ماده ای مومی بدست آوردند که علت این واکنش وجود ناخالصی های اکسیژن دار در دستگاه های مورد استفاده بود که به عنوان ماده شروع کننده پلیمریزاسیون عمل کرده بود. دو سال بعد دانشمند دیگری به نام “مایکل پرین” با توسعه روش دو شخص قبلی و تحت فشار بالا پلی اتیلن را تجزیه کرد که این روش، مبنای تولید صنعتی LDPE در سال 1939 شد.

فوم پلی اتیلن و انواع آن

انواع پلی اتیلن:

پلی اتیلن ها بر اساس چگالی و فشردگی شان طبقه بندی می شوند. در میزان دانسیته اندازه زنجیر پلیمری، نوع و تعداد شاخه های موجود در زنجیر دخالت دارند.

HDPE (پلی اتیلن با دانسیته بالا)

نیروی بین مولکولی در در زنجیرهای پلیمری این نوع PE بالا می باشد و استحکام کششی آن بیشتر از بقیه انواع پلی اتیلن می باشد. شرایط واکنش و نوع کاتالیزور مورد استفاده در تولید پلی اتیلن HDPE مؤثر است.

 LDPE (پلی اتیلن با دانسیته پایین)

LDPE دارای زنجیرهایی  با شاخه های متعدد است بنابراین زنجیرهای آن نمی‌توانند بخوبی با یکدیگر پیوند برقرار کنند و نیروی بین مولکولی ضعیف و استحکام کششی کمتری نیز دارند.

LLDPE  (پلی اتیلن خطی با دانسیته پایین)

این نوع پلی اتیلن پلیمری خطی با شاخه های کوتاه است و اغلب از کوپلیمریزاسیون اتیلن با آلکن‌های بلند زنجیر ایجاد می‌شود.

MDPE  (پلی اتیلن با دانسیته متوسط)     

از پلی اتیلن MDPE در تولید لوله‌های پلاستیکی و اتصالات لوله‌کشی استفاده می‌کنند. LLDPE بدلیل انعطاف‌پذیری بالا یی که دارد در تهیه انواع وسایل پلاستیکی مانند لوله‌هایی با قابلیت خم شدن کاربرد دارد. به تازگی تحقیقاتی در تولید پلی اتیلن هایی با زنجیر بلند و دارای شاخه‌های کوتاه انجام شده است. این پلی اتیلن های ترکیبی دارای استحکام HDPE و انعطاف‌پذیری LDPE می باشند.

ثبت نظر جدید