فوم رولر ورزشی

تاثیر فوم رولر در ورزش

دسته بندی
مقالات فوم, ورزشی
زمان مطالعه مقاله
اندک دقیقه
تاریخ انتشار
29 آبان 1402

اثرات فوم رولر برای بدن

فوم رولر که توسط بسیاری از علاقه مندان به تناسب اندام و ورزشکاران استفاده می شود، فوم رولر اکنون به محبوب ترین شکل درمان خود مراقبتی تبدیل شده است و از تکنیک های دیگر مانند ماساژ و نقطه شروع درمان سبقت می گیرد.  اگرچه این تکنیک‌ها اغلب به عنوان درمان رهاسازی میوفاشیال خود نامیده می‌شوند، شما میتوانید در سایت ما ویدیو تمرین با فوم رولر را مشاهده کنید. در حال حاضر سردرگمی بزرگی در میان متخصصان در مورد این تعریف وجود دارد، زیرا اثرات واقعی فوم رولر بر رها سازی میوفاشیال هنوز کاملاً شناخته نشده است. در این میان، شاید استفاده از “خود درمانی” باید اصطلاح ارجح باشد تا از هرگونه سردرگمی یا تضاد نظرات جلوگیری شود. فوم رولر یک روش درمانی ساده است که اغلب برای بهبود انعطاف پذیری، ریکاوری و عملکرد ورزشی استفاده می شود. اگرچه تحقیقات بیشتری برای روشن شدن اثرات فوم رولر مورد نیاز است، تحقیقات اخیر نشان داده است که این روشی موثر برای بهبود انعطاف پذیری، نشانگرهای ذهنی  و بهبود عملکرد ورزشی است. علاوه بر این، از آنجایی که هنوز هیچ ست تکراری طولانی مدت بهینه ای شناسایی نشده است، ممکن است پیشنهاد شود که توصیه های زیر بهترین دستورالعمل های فعلی را بر اساس تحقیقات موجود ارائه دهد:

3-5 بار در هفته برای دستیابی و حفظ اثرات مزمن روی انعطاف پذیری به طور مداوم انجام می شود.

این شکل از خود درمانی اغلب به سه دلیل اصلی استفاده می شود:

  • انعطاف پذیری را افزایش می دهد.
  • بازیابی را بهبود می بخشد.
  • بهبود عملکرد کوتاه مدت ورزشی

تمرین فوم رولر روی چه چیزی تاثیر می گذارد؟

در حالی که تحقیقات اندکی برای حمایت از اثربخشی دو نکته اول  وجود دارد، کمبود قابل توجهی از تحقیقات برای حمایت از اثرات آن بر بهبود عملکرد ورزشی وجود دارد. صرف نظر از این، فوم رولر معمولاً در طول روتین های گرم کردن و سرد کردن برای آماده کردن ورزشکار برای فعالیت بدنی و تلاش برای کاهش اثرات و ارتقای ریکاوری استفاده می شود.همانطور که قبلاً ذکر شد، تأثیر این وسیله ورزشی بر انتشار میوفاشیال مبهم باقی مانده است، با این حال، این مطلب برخی از شواهد مبتنی بر تحقیق این روش درمانی خود مراقبتی را مورد بحث قرار خواهد داد.

میوفاسیا چیست؟

کلمه myo به اصطلاح لاتین ماهیچه اشاره دارد. اصطلاح “فاسیا” قبلاً به عنوان “جزء بافت نرم سیستم بافت همبند که در بدن انسان نفوذ می کند، تشکیل یک ماتریس سه بعدی ساختاری پیوسته و کل بدن را توصیف می کرد. به همه اندام‌ها، ماهیچه‌ها، استخوان‌ها و رشته‌های عصبی نفوذ می‌کند و محیطی منحصربه ‌فرد برای عملکرد سیستم‌های بدن ایجاد می‌کند. علیرغم وجود اختلاف نظر در تعریف بافت فاسیال، این توضیح درک کافی را ارائه می دهد در حالی که نسبتاً به خوبی بیان می شود. بنابراین اصطلاح “میوفاسیکا” به تعامل پیچیده بین این دو بافت نرم اشاره دارد.

رهاسازی میوفاشیال چیست؟

رهاسازی میوفاشیال شکلی از خود درمانی  است که با کاهش سفتی موضعی، تأثیر مستقیمی بر کمپلکس میوفاشیال دارد. به عبارت ساده‌تر، فوم رولر نوعی خود درمانی است که هدف آن کاهش سفتی میوفاشیال است. باور فعلی این است که این سفتی موضعی باعث محدودیت در دامنه حرکتی مفصل (ROM) و جریان خون موضعی می‌شود و دستکاری دستی این کشش باعث می‌شود بافت نرم‌تر و انعطاف‌پذیرتر شود. علاوه بر بافت عضلانی، تحقیقات ثابت کرده است که فاشیا دارای گیرنده های مکانیکی نیز می باشد.در نتیجه، تصور می‌شود فشار اعمال شده توسط فوم رولر، سفتی موضعی میوفاشیال را با تحریک گیرنده‌های مکانیکی فاشیال برای ارسال سیگنال به سیستم عصبی مرکزی برای تغییر فعالیت عضله های زیر کاهش می‌دهد. با این حال، به دلیل عدم تحقیق و درک در مورد این موضوع، این نظریه همچنان در حد حدس و گمان باقی مانده است.

کاربرد فوم رولر ورزشی چیست؟

فوم رولر به دلیل کاربردی بودن و اثرات افزایش عملکرد آن مانند افزایش ROM، افزایش بازیابی و بهبود عملکرد، در اکثر برنامه های تمرینی ورزشی و حتی برای استفاده تفریحی به یک عنصر اصلی تبدیل شده است. در حالی که این اثرات اساساً مبتنی بر دانش عملی بوده است، شواهد تجربی علمی در مورد این موضوع شروع به رشد کرده و تأثیرات واقعی نورد فوم بر عملکرد را شناسایی کرده است.

فوم رولر و انعطاف پذیری

در چند سال گذشته، تحقیقات زیادی در مورد اثرات فوم رولر بر انعطاف پذیری انجام شده است. شواهد نشان می‌دهد که انعطاف‌پذیری کوتاه‌ مدت (حاد) را بهبود می‌بخشد و این بهبود تا 10 دقیقه طول می‌کشد. همچنین نشان داده شده است که انعطاف پذیری طولانی مدت (مزمن) را هنگامی که به طور منظم انجام می شود بهبود می بخشد. در حالی که ثابت شده است که ROM مفصل را افزایش می دهد، به نظر می رسد که هیچ بهبود بیشتری در انعطاف پذیری بین پنج ست تکرار 20 تا 60 ثانیه ای وجود ندارد.

ثبت نظر جدید