اکسید روی

اکسید روی چیست؟

دسته بندی
مواد اولیه
زمان مطالعه مقاله
اندک دقیقه
تاریخ انتشار
24 بهمن 1401

اکسید روی یا زینک اکسید چیست؟

اکسید روی یک ترکیب معدنی است که به نام کالامین یا روی سفید نیز شناخته می شود. به طور طبیعی به عنوان یک زینسیت معدنی یافت می شود. بیشتر به صورت مصنوعی تولید می شود. اکسید روی یک ترکیب شیمیایی با اثر قابض و ضد عفونی کننده ملایم است که به عنوان یک محافظ موضعی عمل می کند. کاربردهای وسیعی در بانداژها، پمادها، خمیرها و سیمان دندانی دارد.

در علم مواد، اکسید روی به عنوان یک نیمه رسانا در گروه II-VI طبقه بندی می شود که کووالانسی آن در مرز بین نیمه هادی های یونی و کووالانسی قرار دارد. باند انرژی گسترده (3.37 eV)، انرژی پیوند بالا (60 meV) و پایداری حرارتی و مکانیکی بالا در دمای اتاق، آن را برای استفاده بالقوه در الکترونیک، اپتوالکترونیک و فناوری لیزر جذاب کرده است [3،4]. خواص پیزو و پیروالکتریک ZnO به این معنی است که می توان از آن به عنوان حسگر، مبدل، مولد انرژی و فوتوکاتالیست در تولید هیدروژن استفاده کرد [5،6]. به دلیل سختی، سفتی و ثابت پیزوالکتریک، ماده مهمی در صنعت سرامیک است، در حالی که سمیت کم، زیست سازگاری و زیست تخریب پذیری آن، آن را به یک ماده مورد علاقه برای زیست پزشکی و در سیستم های طرفدار اکولوژیک تبدیل می کند.

تنوع ساختارهای اکسید روی نانومتریک به این معنی است که ZnO را می توان در بین مواد جدید با کاربردهای بالقوه در بسیاری از زمینه های نانوتکنولوژی طبقه بندی کرد. اکسید روی می تواند در ساختارهای یک بعدی، دو بعدی و سه بعدی رخ دهد. ساختارهای یک بعدی بزرگترین گروه را تشکیل می دهند، از جمله نانومیله ها، سوزن ها، مارپیچ ها، فنرها و حلقه ها، نوارها، لوله ها، تسمه، سیم و…. اکسید روی را می توان در ساختارهای دوبعدی، مانند نانو صفحه و نانوگلوله ها به دست آورد. ZnO یکی از بزرگترین مجموعه های ساختارهای ذرات متنوع را در بین تمام مواد شناخته شده فراهم می کند

موارد استفاده از اکسید روی

روی یک عنصر کمیاب ضروری است و اکسید روی به کودها، خوراک دام و مکمل های ویتامین اضافه می شود. همچنین در بسیاری از محصولات آرایشی و بهداشتی و لوازم آرایشی و بهداشتی استفاده می شود، زیرا دارای خواص ضد باکتریایی و خوشبو کننده است. به عنوان مثال در پودر بچه و شامپوهای ضد شوره، در لوسیون کالامین و چسباندن گچ و سیمان دندان یافت می شود. جذب قوی اشعه ماوراء بنفش (UV) منجر به استفاده از آن در لوسیون های ضد آفتاب شده است. این پرتوهای UVA (طول موج بلندتر) و UVB (طول موج کوتاهتر) را مسدود می کند و از آفتاب سوختگی، آسیب پوست و سرطان محافظت می کند.

ثبت نظر جدید